söndag 8 januari 2012

Att vara mormor ...

Har tidigare inte reflekterat speciellt mycket när kollegor och vänner beskrivet livet som mormor eller farmor som livets efterrätt. Nu gör jag det!! jag skulle kalla det livets allra underbaraste dessert eller som Askungen sa : som en bal på slottet, alldeles alldeles underbart! Jag har den stora stora äran att vara mormor till lille Elliot som precis har fyllt ett år. Då jag tänker tillbaka på det här året så har jag sparat i minnet en massa underbara upplevelser, där man har fått följa hans utveckling detta första år. Allt lägger vi i minnesbanken ( och hoppas på att det fungerar några år till ) En hel del är dokumenterat i bilder också.
 Något som jag inte hade räknat med, är denna ständiga längtan, de ständiga tankarna på, vad han gör nu? har han lärt sig något nytt ( som jag missar, ja jag vet, lite ego). För mig måste det alltid finnas en plan för nästa möte och det är tur att det numera är väldigt enkelt att flyga. Konstigt också...min flygrädsla är som bortblåst :) När jag blev mormor fick jag en mormordikt av en kär vän. Ni ska få ta del av den här:
 Det finns en speciell sorts barn som är överdådigt rikt begåvade : De är vackrare än alla andra, klokare, förståndigare, mognare. De har en utstrålning och en charm som är fullständigt förtrollande. Deras lysande intelligens och kvickhet låter tala vitt och brett, och de foton som stolt visas upp kan aldrig göra deras ljuvlighet rättvisa.
Vad sådana gudabenådade barn kallas ? Barnbarn förstås.
Det finns också en speciell sorts mödrar vilkas kärlek är starkare än alla regelböcker. De uppfostrar skamlöst, och tror att barn kan leva på pannkakor, vara uppe till långt fram på småtimmarna och somna med oborstade tänder. De vet att glass och sagor botar örstygn och magont. Barnen lyder dem inte - de samarbetar. Ty dessa mödrar har all tid i världen ( eller tar sig) och livet har lärt dem vad som är viktigt. Vad sådana gudabenådade mödrar kallas ? mormödrar förstås.
och när dessa båda möts i en kram
sluts alla cirklar
och alla klockor stannar.
Tack Katarina för dikten och Kram till mojmos lillvän, lääängtar....

6 kommentarer:

  1. Ja de är galet vilken förändring livet får:)
    Den fina dikten måste jag nästan få låna och lägga på min blogg, den är så himla sann, och jag tycker den stämmer in till en farmor också;)
    Kram från farmor

    SvaraRadera
  2. Självklart stämmer det på en farmor också!! du har ju turen att få bli både och :) Håll till godo och pussa på lillvännen från mig. Förstår att du ska finnas till hands nu då Tildan har plugg. Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, då kommer han hit och ska inreda med sina psi-er:) Han är så söt när han prövar att lägga apelsiner på olika saker och så ser det ut som han kollar om det blir fint och sen byter han till en annan plats -en liten "ernst" kanske;)

    SvaraRadera
  4. Har får ni en Farmorsdikt (Siv Andersson)
    När pappa vill ha råd
    har farmor ofta svar
    för hon kan ösa ur
    all kunskap hon har
    Hon ställer ofta upp
    när kaos hopar sig
    För barnbarn gör det svårt
    att bara säga nej
    När barnbarn växer upp
    finns farmor där som stöd
    Sin kärlek och sin tid
    hon ger i överflöd
    och fast det sällan sägs
    är tacksamheten stor
    att ha en sådan skatt
    som pappas goa mor

    Kramar Katarina

    SvaraRadera
  5. Så mycke fint ni sitter inne på, jag lånar den med;)
    Kram

    SvaraRadera