söndag 8 januari 2012

Viktiga platser


Det finns ett antal platser som har stor betydelse för mig. Den ena platsen är mina föräldrars sommarställe som ligger i en liten by som heter Gla. Brattsbacka, vid Leduån. Där har jag tillbringat så gott som alla mina barndoms sommarlov. Min mammas alla syskon hade alla en stuga vid ån. Min mormor och morfar fanns i byn och det var samlingsplatsen. Det låter kanske som att jag är väldigt gammal, men jag har verkligen fått uppleva "slottanna" med häst och vagn. Ni vet en sådan där svettig, dammig, knottig, svagdricka och blåser i händer av räfsan. Men, det var också alldeles underbart! Vi kunde vara tio barnbarn och kanske också några barn från byn som skulle lastas upp på hölasset utav min morfar, varje gång vi skulle till ladan med höet. Han hade verkligen utrustats med ett stort stort tålamod. Jag tillhörde en av de som absolut skulle sitta på hästryggen, barbacka så klart :) Jag kommer aldrig att glömma den där metallbågen som satt på "skacklen" som man så krampaktigt höll fast sig i. Det var alltid med skräckblandad förtjusning när morfar manade på hästen i galopp så att man höll fast så att knogarna vitnade. Han skrattade gott när man studsade som en "jockaperk" på hästryggen.  Nåväl sommarstället är kvar och är fortfarande en oas för mig och min familj. Där träffar man nästan alltid på släkt och goda vänner och snabbt drar man ihop till gemensam matbit med efterföljande bastu och bad och på nattkröken en korv grillad i kåtan. Jag har en känsla av att jag återkommer med en del upplevelser från den här platsen :)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar